Vapaaehtoiseksi

Haluaisitko sinä toimia Lauttasaaren lapsiperheiden asioiden puolestapuhujana, vaikuttajana ja toimijana? Kiinnostaisiko sinua toimia esimerkiksi suojatiepäivystäjänä elokuussa koulujen alun ensimmäisiä päivinä, avustaa tapahtumissa tai muulla tavoin osallistua yhdistyksen toimintaan?

Haemme jatkuvasti mukaan toimintaamme kaikenikäisiä äitejä, isiä, mummeja ja vaareja, jotka ovat kiinnostuneita yhdistystoiminnasta, ja haluavat vaikuttaa esimerkiksi asuinalueensa palveluihin, ympäristöön, harrastuksiin ja tiloihin. Toiminnassamme haluamme edistää onnellista lapsuutta ja nuoruutta, edistää turvallisuutta sekä rakentaa välittämisen tunnetta ihmisten välille.

Hallitus

Paikallisyhdistyksen hallitus vastaa yhdistyksen toiminnan suunnittelusta. Hallituslaiset myös osallistuvat talkoolaisina yhdistyksen tapahtumiin ja edustavat yhdistystä erilaisissa tilaisuuksissa. Larun hallitus on hyvin aktiivinen ja idearikas, ja se näkyy yhdistyksen toiminnassa. Hallitus kokoontuu noin kymmenen kertaa vuodessa. Hallituksen kokousten lisäksi yhdistyksen toimintaa valmistellaan ja organisoidaan tarpeen mukaan sähköisesti. Kokouksiin voi tarvittaessa osallistua myös lasten kanssa. Hallituksen jäsenet valitaan yhdistyksen sääntömääräisessä syyskokouksessa.

Hallituksen jäsenille on jaettu eri vastuualueita, kuten puheenjohtaja, sihteeri, rahastonhoitaja, viestintävastaava ja perhekahvilavastaava. Vastuualueisiin liittyviin tehtäviin saattaa kuulua muun muassa tapahtumien järjestämistä, aktiivista yhteydenpitoa oman vastuualueen yhteistyökumppaneihin tai yhdistyksen www-sivujen ylläpitotehtäviä. Vapaaehtoistyötä tehdään aina omien resurssien ja jaksamisen mukaan.

Jos olet kiinnostunut tulemaan mukaan, ota yhteyttä lauttasaarimll@gmail.com ja kysy lisää!

Suojatiepäivystys

Vapaaehtoiset koulutien turvaajat päivystävät elokuussa lukukauden ensimmäisinä aamuina heijastinliivit yllään koulujen läheisyydessä ennakkoon sovituissa paikoissa, kuten vilkkaissa risteyksissä, lasten saapuessa kouluun. Tarvitsemme myös sinun panostasi, sillä molemmille aamuille tarvitaan vähintään 30 päivystäjää. Tarkoituksenamme ei ole luoda lapselle mielikuvaa, että olemme aina paikalla ja ettei hänellä ole vastuuta omasta tienylityksestään.

Vapaaehtoinen, vastuuntuntoinen aikuinen; nyt on sinun mahdollisuutesi auttaa ja tulla turvaamaan lasten koulutietä! Voit tulla mukaan yhtenä tai kumpanakin aamuna – kaikki hetket ovat tärkeitä! Ilmoittaudu mukaan suojatiepäivystykseen täältä.

Perhekahvilan ohjaaja

Perhekahvilassa vanhemmat tutustuvat samassa elämäntilanteessa oleviin aikuisiin ja lapset saavat leikkiseuraa toisista lapsista. Perhekahvila kokoontuu kerran viikossa, ja ohjaajana toimii vapaaehtoinen tai vapaaehtoisista koostuva perhekahvilatiimi.

Perhekahvilan ohjelma perustuu osallistujien toiveisiin ja tarpeisiin. Perhekahvilassa voi järjestää kirpputorin, asiantuntijatietoiskuja eri teemoista tai vaikkapa vauvahierontahetken. Ohjelma ei ole välttämätöntä, vaan pelkkä kahvittelu, rupattelu ja leppoisa yhdessäolo riittävät.

Perhekahvilan ohjaaja huolehtii perhekahvilatapaamisen sujuvuudesta. Voit osallistua perhekahvilatoimintaan paitsi vakituisena ohjaajana myös lyhytaikaisemmin tarjoamalla ylimääräisen sylin, auttamalla tarjoiluissa tai vaikkapa ohjaamalla laulu-, tai leikkihetken osallistujille.

Tapahtumat

Tarvitsemme vapaaehtoisia myös tapahtumien järjestelytehtäviin, esimerkiksi kirpputorille. Vastineeksi saat kiertää kirppisalueen ja tehdä hankintoja ennen sen virallista aukeamista.

Jos vapaaehtoistyö tapahtumissa tai perhekahvilassa kiinnostaa, ota yhteyttä sähköpostitse: lauttasaarimll@gmail.com

Lukumummi ja -vaari -toiminta

Lukumummi ja -vaari -toiminnan tarkoituksena on tarjota lapsille lisää lukukokemuksia sekä innostaa heitä lukemisen pariin yhteisten lukutuokioiden avulla. Lukutuokioiden lomassa syntyy luontevaa sukupolvien välistä kanssakäymistä, kun vapaaehtoiset osallistuvat lasten arkipäivään ja lapset saavat säännöllisen kontaktin isovanhempiensa sukupolveen.

Lukumummit ja -vaarit lukevat koululla yhdessä kirjaa niiden lasten kanssa, jotka tarvitsevat lisätukea lukemiseen. Tarkoituksena on innostaa lapsia lukemaan yhteisten lukutuokioiden avulla. Lisätietoja ja ilmoittautuminen mukaan toimintaan täältä.

Muut vapaaehtoistyön muodot

Lämpimästi tervetuloa mukaan toimintaan! Vapaaehtoisten panoksella on suuri merkitys lapsiperheiden hyvinvointiin.