Toimintaohjeet muskariin

Muskari on lyhenne musiikkileikkikoulusta. Mitä vanhemmaksi lapsi kasvaa, sitä haastavampia tehtäviä hänelle annetaan. Koska kaikki lapset ovat yksilöitä, voi yksi tehtävä tuntua toisesta liian helpolta ja toisesta liian vaikealta. Kannusta lastasi yrittämään, mutta älä toru, jos hän ei onnistu. Lapsi oppii itselleen sopivalla ajalla ja tavalla, sillä olemmehan kaikki ryhmässä yksilöitä. Ryhmässä mennään lapsentahtisesti, joten jos vauvaasi nukuttaa, anna hänen nukkua – rytmi tarttuu ja äidin ääni kuuluu unenkin läpi.

Muskareissa musiikki on pääasia, mutta musiikkia voi yhdistellä mm. taiteiluun ja liikuntaan. Varmistathan siis, että sinulla ja lapsellasi on mukavat joustavat vaatteet, jotka saavat nuhriintua. Lasten on myös mitä mainiointa liikkua jarrusukilla tai tossuilla. Sukat ja varsinkin villasukat ovat suurin riski pään kolahtamiseen lattialle. Lipokkaat taas hölskyvät ikävästi jaloissa.

Muskariin ei saa tulla sairaana eikä toipilaana, sillä taudit tarttuvat pienten parissa helposti. Mahdollisista korvaustunneista poissaolojen takia voi sopia opettajan kanssa, mikäli ryhmissä on tilaa.

Muskareissa sattuu ja tapahtuu. Pidäthän siis silmällä tunnilla ollessasi, missä lapsesi liikkuu ja uskallat rohkeasti pyytää ja hakea hänet takaisin, jos uumoilet jotain ikävää käyvän. Opettaja pitää huolen tunnin kulusta, ja vanhempi pitää huolen lapsestaan ja osallistumisestaan. Lapset ovat muskarissa vanhempien vastuulla.

Muskaritunnit ovat 25 minuutin mittaisia. Ne alkavat aina joko tasalta tai puolelta. Mitä myöhempään tulet paikalle, sitä enemmän siitä on haittaa tunnin käynnistymiselle. Mitä myöhempään poistut tilasta, sitä enemmän siitä on haittaa seuraavalle ryhmälle. Toimittehan siis ripeästi ryhmien vaihdoissa, kiitos!

Tunneilla energiankulutus voi joskus yllättää ja hiki pisaroitua otsalle. Olethan sinä ja lapsesi syöneet ja juoneet tarpeeksi ennen tunnille tuloa? Imettäminen on hyväksyttävää myös tunnin aikana ja juomapullostakin saa naukkailla.

Joillakin vanhemmilla on saattanut käydä mielessä, että voikohan muskariin tulla, vaikkei osaisikaan laulaa. Voi! Olkoon vanhempi millainen varis tahansa, lapsi rakastaa yli kaiken juuri oman vanhempansa ääntä ja rohkaistuu usein laulamaan vanhempiensa innoittamina. Kertokaa tärkeää musiikillista sanomaa eteenpäin!

Sylileikit ja köröttelyt kuuluvat alle kolmivuotiaiden muskariin. Ne tukevat vanhemman ja lapsen vuorovaikutustaitoja ja yhteenkuuluvuutta. Lasta ei pidä pakottaa sylileikkeihin, mutta huoltajan ei tarvitse luovuttaa. Hän voi körötellä muuten vain. Lapsi kuulee ja näkee kauempaa, ja ehkä innostuu seuraavalla kerralla. Köröttelyt ja liikuntaosuudet kannattaa ottaa leikkisästi liikunnan kannalta.

Muskareissa on tapana korostaa perinnejuhlia, kuten joulua ja pääsiäistä. Uskonasioista ei puhuta, mutta joulupukki, tontut, pääsiäisnoidat ja muut veitikat ovat hauska ottaa esille. Ilmoitathan siis ajoissa, jos et jostain syystä halua lapsesi kuulevan tällaisista hahmoista tai tapahtumista.

Tunneilla keskitytään soittamiseen, leikkeihin ja laulamiseen, ei aikuisten keskinäiseen jutusteluun. Jutella voi toki ennen ja jälkeen muskarin Apajan tiloissa ja mennä vaikka yhdessä muskarikavereiden kanssa lounaalle muskarin jälkeen.