Muskarin tavoitteet

Muskarin yleiset tavoitteet

  • Musiikkiin tutustuminen ja siitä nauttiminen
  • Yhdessä vanhemman kanssa onnistuminen
  • Elämysten kokeminen (rekvisiitat ym.)
  • Vuorovaikutuksen vahvistuminen hoitajan ja lapsen välillä
  • Kokonaisvaltaisen kehityksen tukeminen
  • Soittimiin tutustuminen
  • Musiikin elementteihin (melodia, harmonia, dynamiikka, muoto ja sointiväri) tutustuminen. Esimerkiksi otetaan eri sävyisiä kappaleita, rauhallisempia, räväkämpiä, melankolisia ja iloisia kappaleita, jotta lapsi tutustuu musiikin sävyihin ja käytetään erilaisia soitin- ja äänilähteitä. Toistetaan kappaleita useasti, jotta kappale jäisi päähän, ja tulisi lapselle myös ennalta arvattavaksi.

Vauvamuskari 0-6 kk

  • Perusturvan ja luottamuksen vahvistaminen musiikin keinoin
  • Tutustutaan marakasseihin, joista on helppo pitää kiinni. Myöhemmin tulee mukaan rumpu ja tamburiini.
  • Oppia pieniä helppoja lauluja, joita voi laulaa kotona perushoivan aikana.
  • Pikkuhiljaa tutustua myös muihin vauvoihin.
  • Körötykset ja vauvajumpat  rauhallisella temmolla

Vauvamuskari 6-12 kk

  • Perusturvan ja luottamuksen vahvistaminen musiikin keinoin.
  • Tutustutaan marakasseihin, rumpuihin, tamburiiniin, myöhemmin kapuloihin ja putkipenaaleihin.
  • Körötykset ja vauvajumpat ovat aluksi hitaita, mutta kun ne tulevat tutuiksi, vauhti hieman kiihtyy.

Taaperomuskarit 1-2 v

  • Hoitajan ja lapsen yhteispelin vahvistaminen
  • Varhaisten vuorovaikutustaitojen opettelu (kiitos, ole hyvä, vuoron odottaminen, hei hei, ota - anna, vuorottelu jne.)
  • Tutustutaan monenlaisiin soittimiin kuitenkin yksityiskohtaisesti yksi kerrallaan. Myöhemmin voidaan ottaa useampia eri soittimia kerralla käyttöön, mikäli sopu sijaa antaa.
  • Opetella vauhdikkaita körötyksiä
  • Opitaan rauhoittumaan musiikin avulla
  • Kannustetaan lasta liikkumaan, mutta tähän tarvitaan myös vanhemman tukea
  • Annetaan lasten olla ja tehdä tai olla tekemättä. Siedetään hallittua kaaosta
  • Tehdään edelleen köröttelyä, sillä se on rytmitajun löytämisen kannalta tärkeää ja on edelleen vanhemman ja lapsen yhteistä ja turvallista tekemistä