UUSIEN MUSKARILAISTEN ILMOITTAUTUMINEN SYYSKAUDELLE 2024 ALKAA TOUKOKUUSSA!

Muskari

Musiikkileikkikoulu eli muskari on tavoitteellista musiikkikasvatusta. Muskarissa lauletaan, soitetaan, loruillaan, kuunnellaan musiikkia ja liikutaan. Musiikkikasvatus tukee lapsen luovuutta ja edistää lapsen kasvua sekä tukee fyysistä, emotionaalista ja kielellistä kehitystä.

Muskarimme työtapoihin kuuluvat laulu, liikeilmaisu, soitto, loruttelu, kuuntelu ja taideintegraatio. Tavoitteena vauvojen ja taaperoiden kanssa on aikuisen ja lapsen positiivisen vuorovaikutuksen vahvistaminen, positiivisen musiikkisuhteen herättely, sanavaraston kartuttaminen. Lisäksi luodaan pohjaa perussykkeen hahmottamiseen, vahvistetaan kehon hahmottamista ja hallintaa sekä luodaan monipuolisia kuuloaistimuksia.

Tuntien sisällöt vaihtelevat. Pienille lapsille leikit, soittimet, äänet ja työtavat ovat useimmiten uusia, ja lapselle toisto luo tuttuutta ja turvallisuutta: yhtä kappaletta saatetaan käyttää yhden opetuskerrran aikana usein eri tavoin ja kerraten. Lisäksi samaa teemaa jatketaan ja samoja kappaleita toistetaan usein 3-5 muskarikerrallla riippuen opettajan suunnittelemista tavoitteista. Opettaja tekee lukukausittain työsuunnitelman, jossa hän suunnittelee teemojen jaksotuksen, tavoitteet ja sisällöt. Opettajalle voi aina esittää toiveen tietystä kappaleesta tai vaikkapa leikistä - muskarissa otetaan mielellään vastaan monipuolista palautetta!

Lapsi oppii paljon tarkkailemalla, mukana tanssimalla, leikkimällä ja soittamalla. Jokainen tapa osallistua on oikea ja jokaisella tavalla tapahtuu oppimista! On hienoa, että muskariin osallistuva aikuinen on omalla tavallaan aktiivinen osallistuja yhdessä lapsen kanssa. Lapselle on tärkeää kuulla oman aikuisen ääni.

Muskareiden ryhmäjaossa huomioidaan lapsen yleisen ja musiikillisen kehityksen eri vaiheet. Tarkempia tavoitteita ikäryhmittäin voit lukea täältä.

Ryhmiä vauvoille ja taaperoille

Lauttasaaressa muskariryhmiä on vauvoille ja taaperoille ikäryhmissä alle 1-vuotiaat, 1-vuotiaat ja 2-vuotiaat.

Lauttasaaren MLL:n muskaria pidetään Nuorisotalo Apajan tiloissa osoitteessa Pajalahdentie 10 (kirjaston talo).

Jos mietityttää, miten muskarissa toimitaan, siihen voit tutustua täällä.

Aloittaminen, maksutiedot ja opettaja

Uusien muskarilaisten ilmoittautuminen syyskaudelle 2024 alkaa toukokuussa. Ilmoittautuminen tapahtuu sivun vasemmasta valikosta löytyvän ilmoittautumissivun lomakkeen kautta ilmoittautumisen avauduttua.

Syyskausi käynnistyy  syyskuun ensimmäisellä viikolla. Vahvistamme kevään ryhmät joulukuun loppuun mennessä.

Muskari kestää 25 min, ja se alkaa aina tasalta ja puolelta. Muskaria ei ole viikolla 42. Muskari pidetään Lauttasaaressa Nuorisotalo Apajan tiloissa osoitteessa Pajalahdentie 10.

Muskarimaksu syyslukukaudelta 2024 MLL:n jäsenille on 95 € ja ei-jäsenille 135 €. Kun sisarukset ovat samassa ryhmässä, vain yksi lapsi maksaa täyden maksun, loput - 50 %.  Mikäli muskari keskeytetään osallistujasta johtuvasta syystä, on osallistuja velvollinen maksamaan koko kauden maksun. Maksu voidaan palauttaa kokonaan tai osittain vain, mikäli toiminta keskeytetään järjestävästä tahosta johtuvasta syystä.

Muskariopettajamme on musiikkipedagogi Sini-Ilona. Tässä hänen esittely itsestään:

"Olen Sini-Ilona, Naantalista kotoisin oleva musiikkipedagogi ja muskariope. Ohjaan MLL Lauttasaaren muskareita tulevana lukuvuotena. Olen tehnyt jo usean vuoden ajan töitä lasten, aikuisten ja musiikin parissa. Pääinstrumenttini on piano, lisäksi laulan ja soittelen milloin mitäkin kivaa soitinta.

Muskaritunneilla saa iloita ja oppia uutta monipuolisesti musisoiden, leikkien ja tanssien. Ihaninta on nähdä lasten riemu, sillä nauru on parasta musiikkia. Lähdetään yhdessä musisoimaan, sillä musiikista saa elinikäisen kaverin."

Jos sinulla on kysyttävää, ota yhteyttä sähköpostiimme lauttasaarimllmuskari@gmail.com.

Tervetuloa mukaan musisoimaan!