Suojatiepäivystys 10.-11.8.2023

4.8.2023

Koulutien turvaajat – tule mukaan turvaamaan lauttasaarelaisten lasten koulutietä!

MLL:n Uudenmaan piiri järjestää Koulutien turvaajat -kampanjan koulujen alkaessa elokuussa yhteistyössä MLL:n paikallisyhdistysten kanssa. Kampanjan tavoitteena on saada autoilijat huomaamaan pienet koululaiset ja turvata näin koulutietä.

Keskimäärin 120 alakouluikäistä lasta loukkaantuu liikenteessä vuosittain. Suurin osa alakouluikäisten jalankulkijoiden henkilövahingosta tapahtui tietä ylitettäessä. Jalankulkijoina loukkaantui joka viides. Suurin osa alakouluikäisten jalankulkijoiden loukkaantumisista tapahtui tietä ylitettäessä. Jalankulkijoista puolet loukkaantui suojatiellä. Loukkaantumisista neljä kymmenestä tapahtui risteyksessä. (Liikenneturva.fi).

Tule turvaamaan lasten koulutietä!

Koulujen alku on jännittävää niin lapsille kuin vanhemmillekin, ja vaatii muilta tieltä liikkujilta erityistä varovaisuutta. Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lauttasaaren paikallisyhdistys koordinoi jo neljännentoista kerran vapaaehtoisvoimin lauttasaarelaisten lasten ensimmäisten kouluaamujen suojatiepäivystyksen.

MLL:n Lauttasaaren paikallisyhdistys järjestää perinteisen suojatiepäivystyksen myös tänä vuonna. Suojatiepäivystys tapahtuu aamulla noin kello 8:00 – 9:00 välillä kahtena ensimmäisenä koulupäivänä:

Torstaina 10.8

o   Myllykallion koulun ja Vattuniemen koulun ympäristö noin kello 8:15 - 9:00. Suojatiepäivystysliivien jako aloitetaan kello 8:00.

o   Drumsö lågstadieskolanin ympäristö noin kello 8:45 - 9:15. Suojatiepäitystysliivien jako aloitetaan kello 8:45.

Perjantaina 11.8

o   Vattuniemen koulun ympäristö noin kello 8:00 - 8:30. Suojatiepäivystysliivien jako aloitetaan kello 8:00.

o   Myllykallion koulun ja Drumsö lågstadieskolanin ympäristö noin kello 8:45 - 9:15. Suojatiepäivystysliivien jako aloitetaan kello 8:45.

Vapaaehtoiset koulutien turvaajat päivystävät heijastinliivit yllään koulujen läheisyydessä lasten saapuessa kouluun. Tarkoituksenamme ei ole luoda lapselle mielikuvaa, että olemme aina paikalla ja ettei hänellä ole vastuuta omasta tienylityksestään. Kummallekin aamulle tarvitaan vähintään 30 vapaaehtoista, joten jokaisen vapaaehtoisen työpanos on tärkeä!

Vapaaehtoinen, vastuuntuntoinen aikuinen; nyt on sinun mahdollisuutesi auttaa ja tulla turvaamaan lasten koulutietä! Voit tulla mukaan yhtenä tai kumpanakin aamuna – kaikki hetket ovat tärkeitä!

Tervetuloa mukaan turvaamaan koulutietä! Ilmoittautua voit täältä.